Új hatástanulmányok: Az Erasmus+ program fordulópontot jelent az európai diákok életében

Európa

Az Európai Bizottság ma közzétett két független tanulmányt az Erasmus+ program hatásairól. A tanulmányok azt mutatják, hogy az Erasmus+ segít a diákoknak abban, hogy sikeresebbek legyenek magán- és szakmai életükben, az egyetemeknek pedig abban, hogy innovatívabbakká váljanak.

A közel 77 000 diák és oktató és több mint 500 szervezet visszajelzéseire épülő átfogó tanulmányok az Erasmus+ program hatásait elemzik. Az eredményekből kiderül, hogyan támogatja az uniós program az európai fiatalokat az új digitális korszakra való felkészülésben, és miként segíti jövőbeli szakmai pályafutásukat. Az Erasmus+ ösztönzi az egyetemek innovációs kapacitását is, valamint nemzetközi szerepvállalásukat és azon képességüket, hogy meg tudjanak felelni a munkaerőpiaci igényeknek.

A tanulmányok fő megállapításai a következők:

  • Az Erasmus+ segíti a diákokat abban, hogy megtalálják a kívánt életpályát és gyorsabban állást találjanak
    Az egykori Erasmus+-ösztöndíjasok több mint 70%-a állítja, hogy jobban tisztában vannak azzal, milyen pályán szeretnének majd dolgozni, ha visszatérnek országukba. A felsőoktatásra gyakorolt hatásokról szóló tanulmányból az is kiderül, hogy 80%-uk a diplomaszerzéstől számított három hónapon belül elhelyezkedett, 72%-uknak pedig állításuk szerint a külföldi tapasztalatok segítettek az első munkahelyük megszerzésében. Az Erasmus+ programban részt vett tíz diákból kilenc állítja, hogy a külföldön szerzett készségeket és tapasztalatokat felhasználja mindennapi munkája során.
  • Az Erasmus+ előmozdítja az európai összetartozás érzését
    Az Erasmus+-diákok több mint 90%-a fejlesztette azon képességét, hogy közösen dolgozzon és együttműködjön eltérő kultúrájú emberekkel, és mindeközben érezze a közös európai identitást. A program a legnagyobb hatást azokra a diákokra gyakorolta, akik a csereprogram előtt kevésbé voltak meggyőződve az EU szerepét illetően, valamint akik a sajátjuktól kulturális értelemben eltérőbb országban voltak. Az Erasmus+ programban részt vevő összes diák közül a kelet-európai országokból érkezők azonosultak a leginkább az EU-val.
  • Az Erasmus+ támogatja a digitális átalakulást és a társadalmi befogadást
    Az Erasmus+ keretébe illeszkedő együttműködési projektek jobban felkészítik a részt vevő egyetemek többségét a digitális átalakulásra. Az új technológiák, valamint az innovatív oktatási és tanulási módszerek alkalmazása hozzájárul az egyetemek nemzetközi együttműködési és innovációs kapacitásának erősítéséhez. Az egyetemek Erasmus+ programban részt vevő dolgozói nyitottabbak arra, hogy a vállalati szférában dolgozókat is bevonják az óráikba. A tudományos dolgozók több mint 80%-a arról számolt be, hogy külföldi tapasztalata eredményeként innovatívabb tanterveket dolgoz ki. Ezenkívül a részt vevő egyetemek kétharmada állította, hogy az uniós szintű projektek ösztönzőleg hatnak a felsőoktatásban a társadalmi befogadásra.

További megállapítások szerint az Erasmus+ program egykori diákjai elégedettebbek a munkájukkal azokhoz képest, akik nem vettek részt külföldi mobilitásban. Életpályájuk nemzetközibb, és esetükben mintegy kétszer nagyobb annak az esélye, hogy külföldön dolgozzanak.
www.eu.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.